Napomena

Održan okrugli stol "Općeljudske vrijednosti u hrvatskim medijima"

Okrugli stol "Općeljudske vrijednosti u hrvatskim medijima" u organizaciji Ureda za socijalni nauk Crkve Sisačke biskupije održan je u srijedu 27. studenog u Dvorani bl. Ivana Pavla II. u sisačkom Velikom Kaptolu. Sudionici okruglog stola bili su kolumnist Glasa Slavonije i Večernjeg lista Ivica Šola i glavni urednik Glasa Koncila mons. Ivan Miklenić, a moderirala ga je voditeljica Ureda za socijalni nauk Crkve Marijana Petir.

Sisački biskup Vlado Košić pozdravljajući okupljene u uvodnim je riječima rekao da ima kritičko mišljenje o većini medija zbog toga što ih je većina pod pritiscima vlasnika, za koje se ne smije znati tko su, ali su i posebno pod pritiskom političara, koji nam tako žele kreirati neko novo društvo ne poštujući temeljne principe ovog društva. Biskup je poručio i kako je za kršćane iznimno važna kritičnost i vjerodostojnost vlastitog stava prema informacijama koje dolaze iz medija, te da ne dozvolimo da nam pažnju previše zakupi nešto što je nevažno, a što se često želi.

Uvodeći okupljene u temu gđa Petir je rekla kako je proces obezvrjeđivanja vrijednosti rezultirao vrijednosnom krizom koja prijeti nesagledivim negativnim posljedicama, a takvo stanje je ostavilo traga i u medijskom prostoru.

 

U svom izlaganju gosti su donijeli presjek stanja u hrvatskim medijima i približili način njihova funkcioniranja, te su odgovorili na brojna pitanja poput u kakvoj su korelaciji mediji sa stanjem u društvu, za koje nas vrijednosti mediji odgajaju, jesu li mediji danas informativni i pružaju li točnu i cjelovitu informaciju svojim konzumentima, u kakvom su suodnosu mediji i politika, mediji i kapital te mediji i Crkva, znamo li tko su vlasnici medija, gdje počinje a gdje prestaje sloboda medija, tko štiti ljudsko dostojanstvo novinara i onih o kojima novinari objavljuju u medijima, zašto se teme vezane uz općeljudske vrijednosti uglavnom prešućuju ili pak u iskrivljenom i pejorativnom obliku dobivaju pravo javnosti i brojna druga.

Tako je Šola između ostalog rekao da hrvatske medije muče ekonomski problemi što dovodi do toga da su lako ucjenjivi, te kako novinari nisu krivi jer imaju loše ugovore o radu, kredite i strahuju za svoju svakodnevnicu. Dodao je i kako su u vremenu zaduženosti medija pravi vlasnici banke, dajući primjer jedne grupacije koja je dužna 1,7 milijardi kuna banci, što znači da je pravi vlasnik medija krupni kapital koji kod nas nije transparentan.

Govoreći o teoriji medija, rekao je kako mediji idu na emocije. Ključ je svega da čovjek na moment mora uključiti razum, a ne samo emocije. Dao je, nekoliko klasičnih primjera, ali i dao primjer donošenja novog Zakona o radu: "Što širi ovim zakonom premijer Milanović? Citiram: 'Širimo prostor slobode'. Pa naravno, a što više slobode manje novca, a bez novca nema slobode. Plaće dolje, sloboda dolje, radnička prava dolje, homoseksualna prava gore, to su socijaldemokrati. Mediji su takvi kakvi jesu. Oni imaju pravo tržišno se natjecati i legitimno je deracionalizirati javni prostor i sve svesti na emocije i tu ne vidim ništa loše. Imam pravo reći kako smatram da u korijenu suvremene medijske prakse stoji manipulacija, koju je Edward Bernays radeći za Ford prvo zvao javna manipulacija, a preimenovao u ljepši naziv odnosi s javnošću (public relations)."

Kasnije odgovarajući na pitanje jesu li su mediji učinili uslugu jednoj od strana uoči nedjeljnog referenduma o ustavnoj definiciji braka, Šola je odgovorio kako je temeljno pravilo pri obrađivanju određene teme pravilo obje strane: "Ako bismo radili sadržajnu analizu pojedinih medija, vidjeli bismo, pogotovo u nekim medijima da to pravilo, koje zahtijevaju i kodeksi koje su donijele njihove kuće, nije ispoštovano. Što se tiče referenduma 'U ime obitelji', mislim da je jedna strana, ona koja je protiv, neprirodno puno zastupljena s obzirom na broj potpisa kojeg je dobila inicijativa."

Urednik Glasa Koncila mons. Ivan Miklenić rekao je kako je u današnjoj društvenoj situaciji uloga crkvenih medija u promicanju istina iznimno bitna, te kako to nažalost u Hrvatskoj nije prepoznato, ali se nada da će biti u skoroj budućnosti. Govoreći o medijima kazao je kako imaju trostruki interes, jedan je zarada, što u Hrvatskoj nikome ne ide za rukom, drugi je interes ideološki. "Sve to je pak to rezultat kulturne revolucije. I recimo ovaj referendum koji je pred nama, je upravo izričaj toga. Oni koji su za obranu definicije braka žele se suprotstaviti toj novoj ideologizaciji jer ona ide za razbijanjem svih pojmova", rekao je mons. Miklenić i kao treći interes istaknuo onaj politički, što je ovih dana bilo na vidljivo na primjeru rata u Siriji gdje su u svijet sve vijesti plasirane iz jednog ureda.

Nakon izlaganja uslijedila otvorena rasprava koja je donijela gostima brojna zanimljiva pitanja, ali i odgovore.

TPL_BEEZ2_ADDITIONAL_INFORMATION